Da jeg startede AdminHelp i slutningen af 2017, var min eneste målsætning at jeg skulle kunne arbejde frit i hele verden, alene, som freelancer/soloselvstændig, og selvfølgelig kunne leve af det.

Drømmen om det frie liv som digital nomade var mit mål – efter 15-år som lønslave med chefer der ikke alle sammen burde være chefer 😊

De første år som selvstændig gik med at finde ind til mine kerneopgaver.

Hvilke opgaver elskede jeg virkelig?

Hvilke opgaver tilførte mig ny energi, i stedet for at tappe mig for energi?

Jeg kastede mig ud i nye områder, blandt andet mødebooking, som jeg bestemt ikke har fortrudt i dag. Der er læring i alt hvad man bruger sin tid på, så længe man er åben og villig til at lære og forbedre sig. 

I de første par år var jeg så heldig at have et par gode faste kunder, som gjorde at jeg hver måned havde en ret stabil indkomst.

Men hov, hvad med friheden? Den manglede jo lidt, når man var fast booket to gange om ugen hos en kunde? Så kan man jo ikke rejse frit…

Det blev dog slet ikke et problem, for pludselig væltede en virus ind over verden, og fjernede mine faste kunder, da jeg blev hjemsendt, som alle andre. Dog uden løn selvfølgelig.

Coronaen lukkede kontorlandskaberne i hele landet, og nu var jeg pludselig helt fri, dog uden mulighed for at rejse, for grænserne var jo som bekendt lukkede.

Coronaen forsvandt, men mine faste kunder kom aldrig tilbage. De fandt nye løsninger, som så mange andre, efter et par år med nedlukninger.

En hel ny type kunder kom til efter Coronaen. Fleksible kunder. Kunder der ikke ønskede at fastansætte, i frygt for en ny nedlukning. Pludselig ønskede mine kunder ikke kontrakter, eller binding, så jeg solgte klippekort. Det virtuelle arbejde var blevet hot.

Jeg fik travlt, og besluttede derfor at udvide butikken ved at tilknytte freelancere til AdminHelp. Det gik rigtig godt med freelancere, og i starten af 2022 besluttede jeg mig for at få min første ansatte. Det havde aldrig rigtigt været mit mål, at jeg skulle være leder, men kunderne var jo derude….

Jeg fik derfor en kontorplads, da vi jo ville være et lille team. Et skønt sted i Ørestad, med plads til vækst.

Det var egentlig ikke min plan at jeg skulle have ansatte, for min målsætning var jo frihed. Men da en af mine tidligere kollegaer blev fleksjobber, passede det pludselig godt med en fleksjobber til AdminHelp. Hun måtte arbejde 8 timer om ugen, hvilket jeg tænkte var perfekt.

Min første ansatte var en fejl. For jeg måtte opsige hende allerede efter en måned.

Det var dyre lærepenge, og  besværligt med det administrative i at registrere sin virksomhed som arbejdsgiver, indbetale til skat, overføre til feriepenge. Så det kostede både tid og penge. 

Jeg lavede alle de fejl, som man kan lave i forbindelse med en ansættelse. Fejl som mange virksomheder laver når de ansætter.

Det er lidt ligesom en forelskelse. Man ser sig blind på personen, og føler at det må være den helt rigtige til jobbet.

Man nægter at lytte til den lille stemme der siger – ”Har du tjekket referencerne? ”Har du testet hendes kvalifikationer?”

Det gik også op for mig, hvor anderledes mit mindset var, efter 4 år som selvstændig. Hos mig er der ingen fast arbejdstid. Jeg er til rådighed når kunderne har brug for mig. Arbejde og privat liv flyder ofte sammen, for jeg elsker det jeg laver.

Men det samme hjerteblod kan man jo selvfølgelig ikke forvente af en ansat. Personen er jo kun ansat, og som ofte motiveret af pengene, og ikke opgaverne eller mulighederne.

Jeg mærkede ikke den passion for opgaverne, som jeg selv havde, og jeg forventede for meget. Det er svært at være leder. Det var svært at kommunikere præcist, hvad det var jeg ønskede af den ansatte, og det var svært for mig at finde tid til det hele.

Pludselig sad jeg i et kontormiljø, og tænkte hvad laver jeg her?

Dette var ikke min drøm. Jeg ønskede frihed.

Jeg opsagde mit skønne kontorhotel i samme måned.

Tænkte tilbage på min opstart, og huskede mig selv på, hvor langt jeg var kommet. Hvor skønt mit liv var.

Hvor vidunderligt det er at vågne op, når man har lyst, og hvor meget det betyder for mig at gøre en forskel for mine kunder.

Om det er at booke møder for en start-up der er ny på markedet, rette en PowerPoint præsentation for min kunde, så han har ro i maven til en præsentation, bevare en chat besked fra min tyske kunde, korrektur læse et afsnit til en bog, bestille frokost til kontoret, eller hvad det nu er jeg laver for mine kunder – så gør jeg hver dag en lille forskel.

Som soloselvstændig. Som min egen chef.

Jeg elsker min hverdag, og mit lille kontor i min lejlighed, og jeg elsker min frihed.

Vi skal ikke altid vækste, bare for at vækste.

Det handler om at være der, hvor man trives, og elske hverdagen. Så bliver det ikke meget bedre.

Denne blogpost er et udsnit af min kommende fagbog ”Sådan bliver du soloselvstændig!”

Den udkommer på BruunsBooks Forlag til efteråret 2022. Bogen har indlæg fra 3 andre super seje soloselvstændige.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email