FAQ

En Virtuel Assistent kan aflaste dig, og din virksomhed, med mange forskellige arbejdsopgaver. En dygtig VIRTUEL ASSISTENT sørger for at følge op på dine aftaler, og giver dig struktur og overblik i din hverdag.
  • Kunne dine Power Point slides være bedre?
  • Fik du faktureret din kunde til tiden? 
  • Huskede du at ringe tilbage på en kundehenvendelse? 
  • Har du en plan for content til SOME? 
  • Bruger du Survey Monkey til at få vigtig feedback fra din kunder? 
  • Ville et sprogtjek på dit salgsmateriale gøre en forskel? 
  • Bruger du i dag de digitale løsninger til dit bogholderi? 

Et samarbejde med en VIRTUEL ASSISTENT er på freelance-basis, og derfor er der ikke tale om en ansættelse. Du er derfor ikke bundet, og der er ikke timer, hvor din assistent evt. ikke har nogen opgaver. (som der typisk er, hvis man har en sekretær ansat). Du sparer også penge, fordi der ikke skal betales for sygdom, pauser, barn-syg og indbetaling til feriepenge.

Der skal være en slags struktur for opgaverne for at dette samarbejde skal fungere optimalt. Dvs. at man skal vide, hvilke opgaver og områder, man med fordel vil kunne outsource.


Når man arbejder virtuelt, er det meget vigtigt at din freelancer ved præcis hvad opgaven indeholder, og præcis hvad forventningerne er.


En kort manual på opgaven er en super god idé at lave først. På denne måde kan man spare ret meget tid efterfølgende.
Man kan nemlig ikke bare lige vende sig om og spørge: ”Er det sådan du mener?” Der skal derfor være klare linjer, og ingen tvivl om hvad det er der skal udføres.

  • DropBox – bruges til at dele dokumenter. Med dropbox kan begge partner have adgang til dokumenter, og det er en god måde at dele opgaver på. 
  • Google Docs – bruges rigtig meget ved evt. projektkoordinering. Her kan man oprette et ark, hvor man løbende kan skrive datoer, eller fremskridt ind. Begge parter har adgang, og kan løbende rette til. 
  • E-mail – det er nødvendigt med en separat e-mail til hver kunde. Nogen gang er det kunden, der opretter, og nogle gange opretter jeg en separat e-mail til kunden, så jeg kan adskille e-mails – for bedre overblik over opgaver. 
  • HubSpot – CMR-system som fungerer supergodt ved f.eks. salgskampagner. Jeg har brugt HubSpot meget til f.eks. mødebooking, hvor man meget hurtigt kan sende en info-e-mail ud til kunderne via HubSpot. 

At få en konsulentaftale på plads, inden samarbejdet går i gang, er meget vigtigt. Her skal alle detaljer på plads vedr. betalingsbetingelser, hvornår skal der faktureres, og hvad timelønnen er. I aftalen er det også vigtigt at skrive hvad opgaven indeholder, og et evt. minimum antal timer pr. uge. Da der ikke er tale om et ansættelsesforhold, er denne kontrakt meget vigtig i tilfælde af en uoverensstemmelse.

Fortrolig er meget vigtigt, og det er en del af konsulentaftalen. Nogen kunder har også deres egen fortrolighedsaftale. Jeg er meget opmærksom på at fortroligheden ikke brydes, og sidder aldrig i offentlige rum og arbejder på en kundes materiale.